fredag den 24. juli 2015

ALL THAT JAZZ ... ESPEN GUNDETJERN KVARTETT

Hver sommer er der et stort antal gratiskoncerter i Kilden Koncerthus. I dag var det  ESPEN GUNDETJERN KVARTETT, som spillede for et stort publikum. Der var fuldt til sidst stol, og mere end det. Der var en del som valgte ståpladser allerbagerst. Forrest i lokalet var der en gruppe café borde og bag ved dem en masse stolerækker. Jeg satte mig ved et af de bagerste caféborde ... ca 6 - 8 meter fra scenekanten

Undervejs i koncerten lavede jeg en del skitser i min A6 skitsebog, med fyldepen - ( Vintage HERO Pen 330 Calligraphy Fountain Pen ) ... jeg filmede også ... med min Xiaomi Yi ... det blev der en video ud af .... den er helt nederst efter alle skitserne ... jeg håber du har lyst til at se videoen også ... om ikke for skitsernes skyld ( vises i real time ), så fordi det er origanal lyd fra koncerten som Espen Gundetjern Kvartetten storsindet har givet mig tilladelse til at bruge her i forbindelse med dette blogindlæg ... stor tak !!!

Jeg kom tidligt ( for at kunne finde en passende stol med udsigt og plads til at lave en skitse ....


Jeg faldt for Thomas og hans herlige klaverarbejde ... fryd for øret ... så han blev model til den første skitse ...
Trygve på sax blev næste offer ...
Espen på bas ... han har lagt navn til bandet ... "Espen Gundetjern Kvartett" ... og jeg tror han har skrevet musikken også ;-)
Halvvejs i koncerten syntes jeg det kunne passe med "en stor total" ... publikum og band i en og samme skitse ... men en mangler .... Kristoffer Tokle mangler ... han sidder bag ved Trygve ... helt usynlig fra min plads et stykke nede i lokalet ... han spiller trommer ... og han gør det fremragende !!!
Endnu engang fortryllede Thomas mig med tonerne fra klaveret ... ( læg mærke til hvordan kaskettet er vokset i størrelse i flere omgang .... tjek stregerne i nakken på kasketten ... hm ... sådan kan man tage fejl  ... )
Tjek de øjenbryn ... de er lige så udtryksfulde som tonerne der kummer ud af Trygves saxofon ... toner fra og for sjælens dyb
To nye forsøg på Thomas ... til venstre og under Espens hage ( hvor hals, adamsæble mm står ufuldendt ... ) .... Espen i profil tryller magiske toner ud af kontrabassen ... intense toner som gav genklang dybt i mit indre ... så meget at jeg gik i stå med min skitse ... vendte blad og begyndte på en ny ....
... en ny skitse ... hvor stregerne flød ud af fyldepennen ... næsten i takt med tonerne fra Espens bas ... en meget intens musik/tegneoplevelse .... tak Espen for de kraftffulde toner !!!
Men det blev alligevel Trygve .... og hans sax som skulle afslutte denne række med skitser ... lavet mens musikken spillede .... 40 min spilletid ... plus ventetiden inden bandet kom ... til den første skitse ...

Stor tak til alle i bandet  ... for en fantastisk musikalsk oplevelse ... det var musik som fik strenge til at klinge i mit indre ... hver og en af jer ... med klaver, trommer, sax og kontrabas gav publikum en fantastisk oplevelse denne fredag !!!

... og som nævnt øverst, så er der lavet en video! Nyd musikken ... og se hvordan nogle af skitserne herover er blevet til ....



Tak for at du har brugt tid og opmærksomhed på at se på dette blogindlæg.

Skriv gerne til mig !!!

;-) PB

1 kommentar:

  1. Takk for flotte skisser og ord. Håper vi kan gjenta dette. ☺Espen

    SvarSlet