tirsdag den 27. februar 2018

Med iskrystaller i farverne ...

En strimmel 300g akvarel papir, skåret ud af en 1,5,x10m rulle.
Falset og bukket til 15x21 cm
I dag ... mandag 26. februar ... vågnede min hustru og jeg op til et herligt vejr. Sol og blå himmel hen over et snedækket landskab ... så bliver det ikke meget bedre her sidst i februar.
Jeg har gennem de sidste 3-4 år lavet en del skitser fra "Nedre Berhusvei", men næsten ingen fra "Øvre Berhusvei" .... så i dag gik vi op ad bakken, for at se om der var et motiv som kunne friste ... men det skulle ikke være i dag .... jeg endte lidt længere oppe ... på "Bamåsen".
Jeg gik lidt frem og tilbage og så på husene, sneen og solen som efterhånden lå lavt over horisonten.
Tegnepapir blev fundet frem .... en strimmel akvarelpapir bukket sammen som en harmonika.
Klar til farvelægning i ca 5 graders frost ...

Jeg var lidt spændt på hvordan det skulle gå med blækket i fyldepennen ... der var 4-6 graders frost sidst på eftermiddagen.
Det skulle vise sig, at det ikke var blækket, men akvarelfarverne som frøs.
Det første sted jeg lagde mærke til iskrystaller var på paletten, derefter var der opbygning af is/farvekrystaller på selve tegnearket og til sidst frøs vandet i spidsen af penslen til is.
Det var vanskeligt, at vurdere hvor våd tegningen var .... så jeg pakkede resten af tegnesagerne i tasken og gik hjem sammen med vovse ... med den frosne/isbelagte akvareltegning i hånden ...
Få min. efter hjemkomst smeltede isen/"farvklumperne" på tegningen ...
... tydelig våd overflade ... isen i "blandevandet" smelter

Vel hjemme lagde jeg tegningen på køkkenbordet .... da jeg et øjeblik efter ville tage billede af skitsen, så jeg store områder med vand på overfladen. Det var de frosne farver som nu var tøet opp.
Lidt senere på aftenen ... da tegningen var tør ... lagde jeg lidt ekstra farver på ... med en Escoda optimo no 12.

Færdig akvarelskitse ... ca 21x30 cm, 300 g Akvarelpapir skåret af en 1,5x10m  Fabriano rulle.
Det meste af farvelægnigen lavet på stedet med en Pentel Waterbrush, resten med en Escoda OPTIMO 12 hjemme i tegnehulen


Ingen kommentarer:

Send en kommentar